Twist poses: waar zijn ze goed voor?

Door regelmatig twist poses te doen verleng je de rugspieren en ontstaat er ruimte tussen de ruggenwervels. Dit kan helpen als je bijvoorbeeld rugklachten hebt in je onderrug. Twists zorgen voor een massage van de (spijsverterings)organen, waardoor de afvoer van afvalstoffen gestimuleerd wordt.

Zittende twist houding – Ardha Matsyendrasana

In deze houding worden de lever en nieren gestimuleerd. Bovendien stretch je de rug, schouders, heupen en nek. De houding stimuleert de derde chakra, de manipura chakra. Deze houding heeft een ontgiftende houding en is daarom een goede detox houding. De houding is goed om aan het einde van een yoga les te doen, omdat het de spanning van voor- en achterovertuigingen loslaat.

Twisted chair pose – Parivritta Utkatasana

De chair pose (stoel houding) is een krachtige pose waarmee je de spieren versterkt. In de twist variant train je beenspieren, enkels en rug. Bovendien open je de borst en de schouders. De twist beweging zorgt voor een inwendige massage van de organen. Daarnaast is het ook een balanshouding.

Twisted triangle pose – Parivritta Trikonasana

De gedraaide driehoek versterkt en strekt de benen, verruimt het hartgebied en maakt de rug lenig. Ook stretch je de rug en heupen. Deze houding is een goede voorbereiding op voorovertuigingen. Ook moet je de balans zien te houden in deze houding.

Twisted half moon pose – Parivritta Ardha Chandrasana

Deze houding is zowel een balans- als krachthouding. Je kan de zoektocht naar balans extra uitdagend maken door de hand waarmee je naar de grond wijst langzaam van de grond af te halen, zodat je alleen nog maar op je standbeen balanceert. Verder zorg je voor een versterking van rug, core, benen, schouders, heupen en liezen. Doordat het hoofd in deze houding lager is dan het hart heeft het ook een positief effect op stress- en vermoeidheidsklachten.

Liggende twist – Jathara Parivartanasana

In deze ruimte wordt het gebied rondom het hart geopend. Bovendien krijg je meer ruimte en flexibiliteit in de onderrug. Ook worden de buikspieren licht getraind. De houding kan verlichting geven bij buikpijn en rugpijn. Voor een diepere stretch kun je deze pose ook doen met je benen in eagle pose.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Winkelwagen