Start je dag effectiever met een ochtendroutine

sunrise, nature guards, fog

Goedemorgen! Je wekker gaat en je opent je ogen… hoe begin jij je dag? Denk je meteen aan alle taken en de drukte die je misschien wel te wachten staat of heb je zin om je dag weer te beginnen? Een goed begin van je dag kan de rest van de dag bepalen, hoe energiek voel je je, wat is je mindset, wat zijn je doelen voor vandaag etc.

Voor veel mensen is de ochtend nou niet bepaald het favoriete gedeelte van de dag. Zelf heb ik er ook wel eens moeite mee wanneer mijn wekker me uit een mooie droom haalt. Daarom ben ik meer gaan uitzoeken over ochtendroutines; manieren om je dag gestructureerd en positief te beginnen. In dit artikel deel ik een aantal tips met je. 

1. Creëer een slaapritme

Des te consequenter je bent met je slaap- en ontwaaktijd, des te meer je lichaam hier aan went. Hoe meer je lichaam is gewend aan je wekker, des te minder moeite het kost om op te staan. Probeer je wekker elke dag grofweg rond hetzelfde tijdstip te zetten. Houdt hierbij een marge van 1 uur aan, dus 8.00 uur kan prima ergens tussen 7.00 en 9.00 uur vallen. Zo nu en dan zal er een uitzondering zijn waarbij het echt niet lukt, maar regelmaat is key! Hoe fijn het is om uitgerust wakker te worden!

2. Pak niet meteen je telefoon

Het is natuurlijk ontzettend verleidelijk om na het uitzetten van je wekker op je telefoon te blijven scrollen, mailtjes bij te werken en te kijken wat er op social media allemaal gebeurt. Maar om na drie uur lang de vlogs van Monica Geuze te hebben gekeken je dag nog eens te beginnen is natuurlijk niet echt van toegevoegde waarde. Leg daarom na het uitzetten van je wekker je telefoon gewoon weg en kom uit je bed.

3. Maak je bed op

Een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd. Ik denk dat iedereen deze uitspraak wel eens gehoord of gelezen heeft en het is echt zo! Wanneer je uit je bed stapt en deze meteen even opmaakt heb je meteen je eerste taak gedaan. Check! Voelt lekker toch? 

Nog niet overtuigd? Check dan eens deze speech van admiraal William McRaven. Wanneer de eerste taak van de dag voltooid is volgen er meer. Oftwel: wie de wereld wil veranderen begint met het opmaken van zijn bed. Makkelijker kan de eerste stap eigenlijk niet zijn…


4. Drink water

Gedurende de nacht verlies je veel water, soms wel meer dan een liter! Dit is de reden dat je ‘s ochtends minder weegt dan ‘s avonds (en waarom we stiekem altijd alleen ‘s ochtends op de weegschaal willen staan). Het vocht verlies je via je ademhaling en door transpiratie. Dit verlies kan je goed compenseren door een groot glas water te drinken wanneer je wakker wordt. Niet alleen ‘s ochtends maar ook gedurende de dag is het belangrijk om voldoende water te drinken. Dit schiet er bij veel mensen nog wel eens bij in. Zelf merkte ik een tijd lang dat het me ook niet lukt voldoende water te drinken, daarom heb ik nu altijd een fles van een liter bij me die ik sowieso twee keer op een dag leeg moet drinken. En dat werkt gelukkig bijzonder goed! 

5. Dit wordt een goede dag!

Hoe bewust ben je je van je eigen gedachten? Denk je in problemen of in oplossingen? Zie je op tegen nieuwe uitdagingen of zie je dit juist als nieuwe mogelijkheden om te groeien? Je mindset kan echt een bepalende factor zijn in hoe je je voelt en hoe je je dag ervaart. Zelf probeer ik hier ook bewust mee om te gaan en door situaties om te denken heb ik me al heel wat stress bespaard!

6. Beweeg!

Elke dag bewegen is voor mij echt een must! Door mijn dag te beginnen met een yogasessie of workout krijg ik meteen een gevoel van “I did it!”. Voor mij werkt het super motiverend en voelt mijn dag meteen een stuk productiever wanneer ik mijn yoga of workout heb gedaan. Natuurlijk kost het energie, maar ik krijg er ook een hoop energie voor terug. Daarnaast geeft het me ook rust in mijn hoofd en en voel ik me er zowel fysiek als mentaal sterker door.

Niet iedereen heeft ‘s ochtends natuurlijk evenveel tijd. Je hoeft dus niet elke ochtend een workout van een uur te doen. Neem de tijd die je hebt en beweeg, ook al is het tien minuutjes.

Hieronder vind je een aantal trainingen die lekker zijn om de dag mee te beginnen. Koop nu alvast een training voor meerdere ochtenden en plan ze in. Zo weet je ook zeker dat je ermee aan de slag gaat.

Heb je zelf nog andere ochtendroutines die je met ons wilt delen, wij zijn erg benieuwd!

EUR4

Rise & Shine yoga

Slecht geslapen? Pijntjes in je lichaam na het op staan? Geen ochtendmens? Of wil je gewoon nóg lekkerder wakker worden?
Doe mee met deze ochtend yoga en maak je lichaam langzaam wakker, stretch je spieren en kalmeer je geest. Om je dag stressvrij te beginnen, maak je eerst nog tijd voor een korte ochtend yoga practice. Rise en Shine!

EUR4
Take Care

Slow Down yoga

Kan je moeilijk landen na een drukke dag op het werk? Doe dan mee met deze yoga. Deze rustige avond flow is voor iedereen toegankelijk. De oefeningen helpen je om beter te ontspannen voordat je naar bed gaat, of als je hard hebt gewerkt en je gestrest voelt. Perfect om je dag mee af te sluiten, eventuele stress en spanning los te laten zodat je dieper en beter slaapt.
Gebruik deze routine aan het einde van de dag, maar ook als je merkt dat je gedurende dag veel stress ervaart. Trek iets comfortabels aan, rol je mat uit, of vind een plekje in de kamer en begin. Slaap lekker!

EUR4

Slow Down meditatie

Met deze geleide avond mediatie help ik je om negatieve gebeurtenissen los te laten en dankbaar te zijn. Kom rustig liggen op je matje en laat me je begeleiden naar totale ontspanning. De perfecte meditatie om in de avond voor het slapengaan te doen.

EUR4

Take a Break meditatie

Ken je dat gevoel? Je zit hoog in de stress. Je to-do lijst is ellenlang en je hebt het gevoel dat je jezelf helemaal geen pauze kunt gunnen omdat je het anders allemaal niet afkrijgt. Je ademhaling zit hoog in je borst of misschien houd je tussendoor je adem wel helemaal in. De stress neemt alleen maar toe en je bent zonder echte focus van alles door elkaar aan het doen. Tijd om op pauze te drukken en even een paar minuten de tijd te nemen om te ontspannen. Deze geleide meditatie helpt je daarbij. Even terug naar de buikademhaling en je zult merken dat je lichaam ontspant.

Perfect als pauze, tussen het werken door.

EUR4

Rise & Shine meditatie

Start je dag met een kort moment voor jezelf! Niet meteen in de doe-modus, maar nog heel even naar binnen keren om vervolgens de dag opgeladen en vol energie te kunnen beginnen. Dagelijks kort de tijd nemen voor jezelf zorgt voor meer zelfliefde en een gelukkiger leven. Geleide meditaties kunnen je hier goed bij helpen. Rek jezelf helemaal uit, zet een kopje thee, maak tijd voor de meditatie en je bent klaar voor een nieuwe dag!

EUR4

Flow.Motion.Movement 3

FLOW.MOTION.MOVEMENT combineert bewegingen op een vloeiende manier met soepele overgangen.
De workouts die hieruit ontstaan zijn zeer functioneel maar ook speels en doen een beroep op je kracht, coördinatie, conditie, balans en mobiliteit.

EUR10
handstand

Handstand Bundel (1-3)

Wil jij je handstand verbeteren en weer je niet waar je moet beginnen? Dan is deze bundel echt iets voor jou! De bundel bevat 3 lessen waarin je werkt aan je core, mobiliteit en handstand drills voor een betere en rechte handstand.

EUR4
handstand

Handstand voor beginners 3

You did it! Wanneer je les 1&2 hebt afgerond ben je klaar voor les 3.
Een uitdagende les waar we verder gaan op de eerder geleerde oefeningen en het tempo hoger ligt. Oefeningen als de “wheel” en “bridge” komen voorbij en de muur blijft een groot hulpmiddel bij de les.

EUR4
handstand

Handstand voor beginners 2

Wanneer je “Handstand voor beginners 1” hebt gedaan is deze les een mooi vervolg. In deze tweede handstandles komen verschillende plankvariaties aan bod om de lijn van je handstand te verbeteren. Ook de oefeningen bij de muur worden verder uitgebreid. Herhaal de oefeningen regelmatig voor het beste resultaat!

EUR4
handstand

Handstand voor beginners 1

Een handstand kan er indrukwekkend en soms zelf intimiderend uit zien. In deze handstandles voor beginners gaan we aan de slag met verschillende tools om je handstand te unlocken of verbeteren. We beginnen met een warming-up voor polsen en schouders waarna we de core zullen activeren. Hierna verplaatsen we naar de muur om verschillende handstand drills te oefenen.

EUR4
flow motion movement

Flow.Motion.Movement 2

FLOW.MOTION.MOVEMENT combineert bewegingen op een vloeiende manier met soepele overgangen.
De workouts die hieruit ontstaan zijn zeer functioneel maar ook speels en doen een beroep op je kracht, coördinatie, conditie, balans en mobiliteit.

« » pagina 1 / 4

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Winkelwagen